e-Disiplin



Konsep dan Operasi
Bermula pada tahun 2010 pihak Kementerian Pelajaran Malaysia telah memilih Sekolah Kebangsaan Ampang dan beberapa sekolah di Malaysia untuk menjalankan program rintis bagi mengetengahkan satu cara baru untuk menangani masalah disiplin yang berlaku di sekolah.

KONSEP
SISTEM INI ADALAH SECARA ONLINE DAN DIPANTAU OLEH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA ( BAHAGIAN PENGURUSAN SEKOLAH HARIAN).
Sistem ini merupakan satu sistem pengurusan disiplin yang dapat mengesan dan mengawal tingkahlaku murid. e-Disiplin cuba merealisasikan pekeliling bahawa semua guru adalah guru disiplin. Manakala Setiausaha Disiplin berperanan sebagai penyelaras pengurusan disiplin. Melalui kaedah pengurusan disiplin yang minimum, keadaan ini akan dapat dicapai. Lantikan Setiausaha Disiplin boleh dibuat tanpa perlu mengambil kira perwatakan dan jantina seseorang guru. Hakikatnya sesiapa sahaja boleh dilantik sbagai Setiausaha Disiplin.

PENYIMPANAN REKOD
e-Disiplin menyediakan kaedah penyimpanan rekod dalam komputer SECARA ONLINE. Kaedah ini akan mengurangkan beban dan ruang kerja pengurusan disiplin khususnya berkaitan kerja-kerja perkeranian dan sistem fail. Malah keadah ini juga akan mengurangkan penggunaan kertas.

JENIS SALAH LAKU
Jenis salah laku yang ada dalam e-Disiplin adalah seperti berikut:

Kod               Kesalahan
                      
                       TINGKAH LAKU JENAYAH
   A01             BERJUDI
   A02             MENCURI
   A03             MENGANCAM/MEMUKUL/MENCEDERAKAN GURU 
   A04             MENGANCAM/MEMUKUL/MENCEDERAKAN KAKITANGAN
   A05             MENGANCAM/MEMUKUL/MENCEDERAKAN MURID
   A06             PERAS UGUT
   A07             GENGSTERISME
   A08             BAWA SENJATA MERBAHAYA
   A09             MENCABUL KEHORMATAN
   A10             MENCEROBOH
   A11             TUNJUK PERASAAN
   A12             MERUSUH
   A13             MEMBUNUH
   A14             MEROGOL
   A15             BERGADUH

                       PENYALAHGUNAAN DADAH / INHALAN / RACUN
   B01              MEMILIKI / MENYIMPAN
   B02              MEMBEKAL / MENAWARKAN
   B03              MENJUAL / MENGEDAR
   B04              MENGHISAP / MENYUNTIK / MENYEDUT / 

                        MEMINUM / MENGHIDU
   B05              MENGHIDU BAHAN-BAHAN INHALAN
                         BULI
   C01               BULI BAHASA
   C02               BULI FIZIKAL
   C03               BULI ISYARAT
   C04               BULI PERHUBUNGAN

                         ROKOK
   D01                MEMILIKI / MENYIMPAN
   D02                MEMBEKAL / MENAWARKAN
   D03                MENJUAL DAN MENGEDAR
   D04                MENGHISAP
                         1. Kali Pertama (1 Rotan) 
                         2. Kali Kedua (2 Rotan)
                         3. Kali Ketiga ( 3 Rotan)
                         4. Kali Keempat (Gantung)
                         5. Kali Kelima (Buang) 

                          PONTENG
   E01                PONTENG SEKOLAH 
                         1. 3 hari berturur-turut atau 
                             10 hari tidak berturut-turut
                         2. 10 hari berturut-turut atau 
                             20 hari tidak berturut-turut
                         3. 17 hari berturut-turut atau 

                             40 hari tidak berturut-turut
                         4. 31 hari berturut-turut atau 

                             60 hari tidak berturut-turut
   E02                PONTENG KELAS
   E03                PONTENG AKTIVITI KOKURIKULUM
   E04                PONTENG UJIAN / PEPERIKSAAN
   E05                PONTENG PREP
   E06                PONTENG ASRAMA
   E07                PONTENG ACARA RASMI SEKOLAH
   E08                PONTENG PERHIMPUNAN
                         TINGKAH LAKU LUCAH
   F01                BERCUMBUAN
   F02                BERKHALWAT
   F03                BAWA BAHAN LUCAH
   F04                MENGEDAR BAHAN LUCAH
   F05                MENGINTAI
   F06                MENGGUNAKAN KATA / PERBUATAN LUCAH
   F07                MELUKIS  MENULIS KATA-KATA 

                         DAN GAMBAR LUCAH
   F08                MENONTON VCD / FILEM LUCAH
   F09                MEMELUK MURID LAIN JANTINA
   F10                BERDUA-DUAAN YANG MENIMBULKAN SYAK
                          TINGKAH LAKU KURANG SOPAN / BIADAP
   G01                BIADAP KEPADA GURU
   G02                BIADAP KEPADA KAKITANGAN
   G03                BIADAP KEPADA TETAMU
   G04                BERKELAKUAN KASAR KEPADA MURID
   G05                BERBAHASA KESAT / KASAR KEPADA MURID
   G06                MEMINUM / MEMBELI / MENYIMPAN / 

                          MENGEDAR MINUMAN YANG MEMABUKKAN
   G07                MEMBUANG SAMPAH MERATA-RATA
   G08                INGKAR ARAHAN GURU
   G09                INGKAR ARAHAN PENGAWAS
   G10                MELUDAH DI TEMPAT TIDAK SEPATUTNYA
                          KESALAHAN VANDALISME
   H01                MEROSAKKAN HARTA BENDA SEKOLAH
   H02                MEROSAKKAN HARTA BENDA ASRAMA
   H03                MEROSAKKAN HARTA BENDA KANTIN
   H04                MEROSAKKAN PERALATAN BILIK-BILIK KHAS
   H05                MEROSAKKAN TANAMAN TUMBUHAN / 

                          TANAMAN HIASAN
   H06                MENCONTENG DINDING BANGUNAN SEKOLAH
   H07                MENCONTENG DINDING BANGUNAN ASRAMA
   H08                MEROSAK / MENGOYAK BUKU SPBT
   H09                MEROSAKKAN PERALATAN SUKAN
   H10                MEROSAKKAN KENDERAAN GURU BESAR / PENGETUA / 

                          GURU / KAKITANGAN 
   H11                MEROSAKKAN HARTA / KENDERAAN MURID
                          TINGKAH LAKU TIDAK AMANAH
   J01                  PECAH AMANAH
   J02                  BERBOHONG
   J03                 TIDAK BERTANGGUNGJAWAB
   J04                 TIDAK JUJUR
                         KENAKALAN
   K01               MENUNGGANG MOTOSIKAL DALAM KAWASAN SEKOLAH
   K02               MASUK TANDAS BERLAINAN JANTINA 
   K03               SENGAJA MEMBUNYIKAN LOCENG KECEMASAN
   K04               MENGGANGGU SEMASA PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
   K05              TIDAK IKUT GILIRAN / BEREBUT-REBUT / BERTOLAK-TOLAK
   K06              MEMBAWA / BERMAIN MERCUN
   K07              MENGUBAHSUAI PENDAWAIAN ELEKTRIK
   K08              KELUAR KAWASAN SEKOLAH / ASRAMA TANPA KEBENARAN
   K09              BERMAIN DALAM DORM
   K10              MELANGGAR PERATURAN ASRAMA
                       TINGKAH LAKU TIDAK PENTINGKAN MASA
   L01              LEWAT KE SEKOLAH
   L02              LEWAT KE PERHIMPUNAN
   L03              LEWAT MASUK KELAS
   L04              LEWAT DATANG AKTIVITI LUAR KELAS / KOKURIKULUM
   L05              LEWAT MASUK / BALIK KE ASRAMA
                       KEKEMASAN DIRI
   M01            BERKUKU PANJANG
   M02            MEWARNA KUKU / BERINAI
   M03            BERAMBUT PANJANG
   M04            RAMBUT BERFESYEN
   M05            BERMISAI / BERJANGGUT
   M06            MEMAKAI PAKAIAN TIDAK MENGIKUT PERATURAN
   M07            PAKAI BARANG KEMAS
   M08            MENCUKUR BULU KENING
   M09            MEMAKAI ALAT SOLEK
                       PENGLIBATAN POLITIK
   N01             PENGLIBATAN DALAM PERHIMPUNAN / 

                       PERARAKAN POLITIK
   N02             MERAYU UNDI DALAM PILIHANRAYA
   N03             MENYEBAR PENULISAN / DOKUMEN /

                       PROPAGANDA POLITIK  

   O01             MENGGUNAKAN TELIFON BIMBIT DALAM KELAS 

                        ATAU KAWASAN  SEKOLAH 
MARKAH
Markah-markah salah laku adalah ditetapkan seperti berikut;
Markah hendaklah antara 3, 5, dan 10. 
Markah 3 bermaksud kes salah laku yang dianggap ringan.
Markah 5 bermaksud kesalahan yang sederhana atau kesalahan ringan yang diulang-ulang, 
Markah 10 bermaksud salah laku yang berat

AMARAN DISIPLIN

Amaran Disiplin
Mestilah mengikut turutan. Melalui sistem ini, amaran disiplin adalah seperti berikut;

Amaran Disiplin Pertama (Bertulis) – (AD1)
Amaran ini dikeluarkan apabila markah salah laku mencapai antara 20 hingga 30 markah.
Amaran ini hanya dikeluarkan sekali untuk setiap murid sepanjang persekolahnnya.

Amaran Disiplin Kedua (Bertulis) – (AD2)
Amaran ini dikeluarkan apabila markah salah laku mencapai antara 30 hingga 40 markah. Amaran ini juga hanya dikeluarkan sekali untuk setiap murid sepanjang persekolahnnya.

Amaran Disiplin Ketiga (Gantung Sekolah) – (AD3)
Amaran ini dikeluarkan apabila markah salah laku mencapai antara 60 hingga 70 markah. Bagaimanapun, Pengetua boleh menggantung murid (Kes Khas) tanpa Amaran Disiplin Pertama dan Kedua. Dalam hal ini, apabila murid digantung (bagi kes khas), bermaksud Amaran Disiplin Pertama (AD1) dan Amaran Disiplin Kedua (AD2) dikeluarkan serentak bersama-sama hukuman gantung sekolah. Prosedur hukuman gantung sekolah adalah seperti berikut;

a. Keluarkan Surat Pertuduhan (dari sistem)
b. Panggil murid untuk dibicarakan atau diambil pengakuan
c. Serahkan Surat Pertuduhan Gantung.
d. Murid diberi peluang untuk membuat Surat Rayuan dalam tempoh 14 hari.
e. Selepas murid menghantar Surat Rayuan, atau selepas tempoh 14 hari (mana-mana yang terdahulu)    
    Pengetua boleh membuat pertimbangan sama ada untuk menggantung atau tidak murid berkenaan.
f. Jika dihukum gantung, gunakan borang dalam sistem untuk mengeluarkan Surat Hukuman Gantung

Amaran Disiplin Keempat (Amaran Akhir) – (AD4)
Amaran ini dkeluarkan apabila markah salah laku mencapai antara 80 dan 90 markah. Amaran ini juga hanya dikeluarkan sekali untuk setiap murid sepanjang persekolahnnya.

Buang Sekolah – (AD5)
Amaran ini dikeluarkan apabila mencapai markah salah laku mencapai 100 dan ke atas. Hukuman ini boleh juga dikenakan bagi kes-kes khas, mengikut pertimbangan Pengetua. Prosedur hukuman buang sekolah adalah seperti berikut;

g. Keluarkan Surat Pertuduhan buang sekolah (dari sistem)
h. Panggil murid untuk dibicarakan atau diambil pengakuan
i. Serahkan Surat Pertuduhan buang sekolah.
j. Murid diberi peluang untuk membuat Surat Rayuan dalam tempoh 14 hari.
k. Selepas murid menghantar Surat Rayuan, atau selepas tempoh 14 hari (mana-mana yang terdahulu)  
    Pengetua boleh membuat pertimbangan sama ada untuk membuang atau tidak murid berkenaan.
l. Jika dihukum buang sekolah, gunakan borang dalam sistem.

Amaran-Amaran Lisan
Amaran ini dikeluarkan dari semasa ke semasa, atau apabila murid melakukan kes-kes salah laku.

Hukuman Rotan – Kes Merokok
Hukuman ini adalah mengikut pekeliling berkaitan kes merokok

PEMULIHAN

KERJA AMAL
Kerja Amal adalah satu bentuk hukuman yang boleh dijalani oleh murid-murid secara sukarela. Sistem e-Disiplin menawarkan 2 kali kerja amal bagi setiap Amaran Disiplin yang diberikan kepada murid-murid.
Syarat-syarat Kerja Amal adalah seperti berikut;
a. Dijalani di luar waktu pembelajaran dan pembelajaran, atau di luar waktu persekolahan
b. Kerja-kerja yang dilaksanakan tidak bermaksud menggantikan kerja rutin pekerja-pekerja / kakitangan sekolah.
c. Kerja-kerja yang tidak terlalu berat atau membebankan murid
d. Dikawal selia oleh guru
e. Boleh juga melibatkan kerja-kerja kemasyarakatan di luar sekolah

KERJA AMAL
KA01           MENOLONG GURU DALAM KECERIAAN SEKOLAH
KA02           KERJA-KERJA LANSKAP/TANAM DAN JAGA POKOK BUNGA DLL
KA03           KERJA MENGECAT/MURAL/KERJA-KERJA BERAT
KA04           KERJA-KERJA MULIA-PERTOLONGAN CEMAS
KA05           KESUNGGUHAN KETIKA DI SURAU-RAJIN/TERTIB/TEKUN
KA06           KOMITMEN UNTUK DATANG AWAL KE SEKOLAH
KA07           RINGAN TULANG-SUKARELA MENOLONG GURU
KA08           MEMBERSIH DAN MENCERIAKAN KELAS
KA09           MEMBERSIH DAN MENYUSUN BILIK-BILIK KHAS
KA1O          MEMBERSIH KAWASAN PERSEKITARAN SEKOLAH
KA11           MEMBAIKI DAN MEMBAIK PULIH PERALATAN SEKOLAH
KA12           MEMBERI MAKLUMAT YANG BERGUNA KEPADA SEKOLAH
KA13           AMALAN JIMAT CERMAT (AIR, ELEKTRIK DLL)
KA14           AKTIF DALAM AKTIVITI KEMASYARAKATAN
KA15           PENGLIBATAN IBU BAPA / PENJAGA DALAH AKTIVITI SEKOLAH
KA16           AKTIVITI-AKTIVITI LAIN YANG MENZAHIRKAN NILAI-NILAI MURNI 


MARKAH KERJA AMAL
Markah Kerja Amal terdiri daripada 3, 5, dan 10.
 3 bermaksud Kerja Amal yang dianggap ringan. 
 5 bermaksud Kerja Amal yang sederhana, 
10 bermaksud Kerja Amal yang dianggap berat.

Penetapan markah mestilah berdasarkan kelulusan Pengetua dan GPK HEM.


BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Bimbingan dan Kaunseling merupakan elemen yang penting dalam usaha memulihkan murid yang bermasalah. Konsep bimbingan dan kaunseling di sini ialah aktiviti khusus dan berfokus kepada individu murid yang dikenal pasti sebagai bermasalah, dan bukannya aktiviti yang dibuat secara umum.


KETAHUI PERANAN DAN TUGAS ANDA!!!!!

PERANAN GURU BESAR / PENGETUA
1. Membuat keputusan/tindakan serta menandatangani surat gantung dan buang sekolah.
2. Mengesahkan Borang Salahlaku (BSL)
3. Mengarah siasatan kes salahlaku.
4. Mengarah SU Disiplin memanggil mesyuarat.
5. Melapor/merujuk PPD/JPN bagi kes khas dengan segera.
6. Mengarah murid menjalani kaunseling.
7. Mengarah murid membuat kerja amal.
8. Menandatangani surat pertuduhan.
9. Menandatangani surat tunjuk sebab
10. Menandatangani surat hukuman
11. Menjatuhkan hukuman
12. Berbincang dengan ibu bapa/penjaga
13. Memantau pelaksanaan sistem e-Disiplin

PERANAN GPK HEM
1. Menerima laporan daripada SU Disiplin bagi menandatangani surat amaran disiplin 1, 2 dan tunjuk sebab.
2. Mengesahkan Borang Salahlaku (BSL)
3. Memaklumkan dan menghubungi ibu bapa/ penjaga murid yang menerima surat amaran disiplin.
4. Mengarah murid membuat kerja amal.
5. Mengarah murid menjalani sesi kaunseling
6. Bertindak sebagai Timbalan Pengerusi semasa mesyuarat Jawatankuasa disiplin.
7. Mengambil tindakan terhadap maklum balas murid / penjaga.
8. Memfailkan surat akujanji antara murid dengan pihak sekolah.

PERANAN SETIAUSAHA DISIPLIN
1. Mencatat minit mesyuarat Jawatankuasa Disiplin Sekolah.
2. Menyiasat kes salahlaku.
3. Mengambil pengakuan murid /saksi/guru.
4. Menerima atau menolak borang BSL setelah siasatan dibuat.
5. Mencetak surat amaran disiplin untuk ditandatangani oleh pengetua/ Guru Besar/ Penyelia Petang/PK HEM.
6. Mencadangkan murid menjalani sesi kaunseling dan kerja amal.
7. Memasukkan maklumat salahlaku / kerja amal ke dalam sistem.
8. Mengemaskini/simpan BSL.
9. Memfailkan salinan surat amaran , akujanji yang telah dikeluarkan.
10. Menyediakan analisa laporan bulanan/ tahunan.
11. Menyelaras program disiplin sekolah

PERANAN GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
1. Menjalankan sesi kaunseling individu.
2. Menjalankan sesi kaunseling kelompok.
3. Menjalankan sesi bimbingan individu dan kelompok.
4. Menjalankan sesi kaunseling intervensi
5. Membuat lawatan ke rumah murid .
6. menyelaraskan program pengukuhan murid seperti kem jati diri, ceramah dan lain lain.
7. Memasukkan maklumat sesi kaunseling ke dalam sistem e-Disiplin
8. Menyelaras program disiplin sekolah

PERANAN GURU
1. Memantau salahlaku di kalangan murid.
2. Memberi bimbingan kepada murid
3. Mengisi BSL.
4. Mengisi borang ponteng berterusan / berkala dan menghantar kepada SU Disiplin.
5. Membantu tugas SU Disiplin.
6. Menentukan jenis kerja amal, menyelia dan memberikan markah.

PERANAN MURID
1. Berkerjasama dengan semua guru.
2. Murid membuat pengakuan dalam Borang Salah Laku (BSL) semasa sesi siasatan oleh SU Disipin sekolah.
3. Memberi makumat yang tepat semasa soal siasat.
4. Murid perlu membela diri dan membuat rayuan sebelum hukuman dijatuhkan.
5. Murid perlu mengikuti sesi kaunseling sebelum/selepas menerima hukuman.
6. Menjalankan kerja amal untuk mengurangkan markah salah laku
7. Mengikuti aktiviti pemulihan yang dijalankan oleh pihak sekolah

PERANAN IBU BAPA / PENJAGA
  1. Berkerjasama dengan pihak sekolah utuk mengawal disiplin anak.
  2. Ibu bapa/penjaga hendaklah mengambil maklum dan perhatian sewajarnya apabila pihak sekolah mengeluarkan Amaran Pertama (Bertulis) dengan mengubungi pihak sekolah atau hadir sendiri ke sekolah.
  3. Ibu bapa/penjaga perlu hadir ke sekolah untuk membincangkan kes salah laku anak mereka selepas Amaran Kedua (Bertulis) di keluarkan oleh pihak sekolah.
  4. Ibu bapa/penjaga perlu berkerjasama hadir ke sekolah sebagai saksi dalam proses menandatangi Aku Janji Murid selepas anak mereka menjalani hukuman Gantung Sekolah. 
  5. Ibu bapa/penjaga hendaklah mengemukakan rayuan bertulis kepada Pengarah Pelajaran Negeri dalam tempoh 30 hari apabila sekolah mengambil tindakan Buang Sekolah ke atas anak mereka. 

PERANAN PEJABAT PELAJARAN DAERAH

1. Membuat siasatan kes-kes khas.
2. Menerima laporan kes-kes khas dari sekolah.
3. Memantau pelaksanaan dan dokumen e-Disiplin


PERANAN JABATAN PELAJARAN

1. Menerima laporan kes khas dari Pejabat Pelajaran Daerah.
2. Menerima dan menyelesaikan kes-kes rayuan buang sekolah.
3. Memantau pelaksanaan dan dokumen e-Disiplin.


PERANAN PIBG
1. Menerima laporan disiplin murid-murid daripada pihak sekolah
2. Berbincang dengan penjaga murid berkenaan
3. Memantau murid-murid berkenaan di kawasan masing-masing
4. Mengatur program berkaitan motivasi diri